Latarnia Świnoujście

LATARNIA ŚWINOUJŚCIE

Jedna z najwyższych latarni na świecie, największa tego typu konstrukcja w całej Polsce. Budowa strzelistej, smukłej wieży trwała od 1854 roku, przez ponad 3 lata – po raz pierwszy światło na świnoujskiej latarni zapłonęło dokładnie 1 XII 1857 r. Zanim ją zbudowano, punktem sygnałowo-nawigacyjnym przy wejściu do portu były palone na wydmach Chorzelina ogniska. W 1805 r. na falochronach wzniesiono prowizoryczną latarnię z desek i luster – w 1828 r. konstrukcję przerobiono na stalową, jednak nawet taka okazała się niewystarczająca.

Wysoką, murowaną latarnię w przemysłowej dzielnicy miasta oryginalnie wzniesiono na planie ośmiokąta, z żółtej cegły licówki. Szybko okazało się, że nie był to najlepszy pomysł – wiatr i bliskość morza powodowały niszczenie budowli. W pierwszych latach XX stulecia (1902-03) doszło do gruntownej modernizacji: kształt wieży zmieniono na cylindryczny, użyto też trwalszego budulca. Działania wojenne (i inne czynniki) wymusiły szeroko zakrojoną rewitalizację w latach 1997-2000. Po zakończeniu tych prac, zabytkową latarnię w Świnoujściu udostępniono do zwiedzania.

Pierwszym źródłem światła były cztery knoty na olej rzepakowy, przy którym ustawiono dużą soczewkę Fresnela. Zasięg takiej konstrukcji oscylował wokół 20 mil morskich. Dziś wykorzystuje się cylindryczną soczewkę katadioptryczną (wysokość 2,9 m, średnica 1,8 m), uzbrojoną w cztery żarówki o mocy 4200 W. Przy czym w październiku 2015 r. rozpoczęły się testy nowego układu – dwupozycyjny zmieniacz wyposażono w dwie metalohalogenkowe żarówki, każda pracująca z mocą 1000 W przy napięciu 230 V.

 

Dane techniczne:

Wysokość wieży Wysokość źródła światła Zasięg Typ światła Współrzędne geograficzne
64,8 m 68 m n.p.m. czerwone 9 Mm

(≅ 16,7 km)

białe 25 Mm

(≅ 46,3 km)

sektorowe

przerywane

okres 5s

53° 54′ 57,6″ N

14° 17′ 3″ E

 

Wejście na sam szczyt wymaga wejścia po 308 schodach. Wysiłek w pełni wynagrodzą widoki z tarasu – doskonale widać stąd m.in. Międzyzdroje, Dziwnówek, niemiecki Ahlbeck czy kilka bałtyckich wysp. Z kolei w dawnym domu latarnika urządzono Muzeum Latarnictwa i Ratownictwa Morskiego. Wśród zgromadzonych eksponatów znajdują się m.in. potężne 4200-watowe żarówki, wiekowe przyrządy nawigacyjne czy stary “kombinezon” nurkowy, ważący bagatela 70 kilogramów. Zbiory dość regularnie powiększane są o nowe przedmioty. Jest też mały sklepik z pamiątkami.

Latarnia znajduje się na prawym brzegu Świny, przy ulicy Bunkrowej 1. Z portu kursują w jej pobliże specjalne stateczki wycieczkowe, jest też przystanek autobusowy.

 

 

Opinie o latarni morskiej w Świnoujściu:

  • Obowiązkowo zwiedzić! Przy każdej pogodzie niezapomniane widoki. Schodów dużo i na górze wieje, ale absolutnie warto!
  • 300 schodów ale warto wspiąć się na latarnię. Piękna panorama i niewysoka cena atrakcji. U gory może byc wietrznie 🙂
  • Byłam w Świnoujściu w ubiegłym roku jesienią w październiku 2015 i zwiedzałam tą przepiękną Latarnię Morską, której widok wywarł na mnie ogromne wrażenie. Widoki z obu tarasów są niesamowicie piękne, warto to wszystko zobaczyć na własne oczy. Polecam to niesamowite miejsce Wszystkim, którzy tam nie byli a szczególnie Wielbicielom Latarni Morskich.

 

 

  • Latarnia Morska Świnoujście to obowiązkowy punkt do zobaczenia w tym mieście. Wchodzi się w miarę łatwo, a jeżeli się ktoś zmęczy to widok z pewnością wynagrodzi trudy wędrówki na latarnię 🙂
  • Nie ma się nad czym zastanawiać. Najwyższa latarnia w Europie jest obowiązkowym elementem do zwiedzania w pięknym mieście jakim jest Świnoujście. Liczba schodów jeżeli dobrze policzylismy wynosi 333. Jest to nie lada wyzwanie ale naprawdę warto dla takiego widoku 🙂
  • Do najwyższej latarni w Europie proponuję wybrać się na rowerze. Przyjemna trasa biegnie koło nowego gazoportu. Trochę schodów trzeba pokonać aby wdrapać się na sam szczyt ale warto bo z góry rozciąga się wspaniały widok na Świnoujście. Widać wejście do portu, załadunek i rozładunek kontenerów, cały gazoport.